FLYON on lisää vääntöä

Kuva
Haibike
Haibiken uusi FLYON nostaa sähköavusteisten pyörien väännön uudelle tasolle. TQ moottori tarjoaa peräti 120 Nm jatkuvan vääntövoiman.

Saksalaisen Haibiken mallistoon tulee syksyn messuilla esitelty pitkäjoustoinen Nduro 10 -maasturi. Siinä tehdas siirtyy käyttämään uudenlaista moottoria tutumman Yamahan voimanlähteen sijasta.

18 sentin jousituksella varustettu kilpuritason Nduro 10 siirtää sähkisten väännön kolminumeroisiin lukemiin. Tällä hetkellä maastopyörissä ei moottoreiden osalta niinkään kilpailla tehon määrässä. 250 Watin tehoraja siirtää kilpailun tehon luonteeseen ja vaikean maastoajon kannalta tärkeään vääntöön.

Useimmat endurotyyliset täysjoustopyörät kulkevat tällä hetkellä 70-90 Newtonin väännön voimin. Haibikessa käyttöön otettu uudenlainen TQ-moottori tarjoaa peräti 120 Newtonia vääntöä. Ja tehtaan edustajan mukaan tuo muhkea vääntö ei ole vääntöpiikki vaan jatkuvasti käytössä olevaa muskelia.

TQ on moottorina uusi tulokas eikä sen kehittelyssä ole pyritty kopioimaan olemassa olevia moottorimalleja. Uudenlaisen koneen kehittelyssä on haettu uudentasoista suorituskykyä, vahvaa vääntöä ja mahdollisimman pientä tehohävikkiä alhaisen vierintävastuksen muodossa. Projekti näyttää onnistuneen toivotulla tavalla, sillä uusi Haibike TQ:n moottorilla on saanut kehuja ensikoeajoissa.

Nyt TQ:n suoritusarvojen myötä lienee selvää, että alan merkittävät moottorivalmistajat tulevat myös kehittämään omat, uudet tehoversionsa. Eli saamme pian sähköpyöriimme entistä vahvemmin vetäviä moottoreita, joissa tehon luonne on vielä nykyistäkin miellyttävämpi. Samoin kehitys akkujen kapasiteetissa ja latausaikojen lyhynemisessä on ripeää. Uudessa Haibikessa käytetään 630 wattitunnin akkua ja tarjolla on laturi, jolla akun saa ladattua tyhjästä 80% varaukseen vain tunnissa.

 

TQ:n uutuusmoottori on tarjolla myös 150 millin joustolla varustetussa Allmtn -mallissa.
Kuva
Haibike