Koeajossa ShockWiz

ShockWiz on vasta asennettu koeajopyörään ja ensi metrit on ajettu. Palaamme koeajon tuloksiin myöhemmin, kun dataa on kertynyt enemmän.
Oikeat iskarisäädöt tekevät ajamisesta parempaa ja niiden löytämistä voi helpottaa oikeilla työkaluilla. Otimme kokeiluun Sram Quarq ShockWiz laitteen.

Sram Quarq ShockWiz analysoi jousituksen toimintaa seuraamalla iskarin ja keulan sisällä tapahtuvaa paineen vaihtelua. Järjestelmä tallentaa painemuutoksia satoja kertoja sekunnissa ja luo sen pohjalta ehdotuksia parhaan mahdollisen säädön löytämiseksi.

Laite ei ole tarkoitettu vain kovien kisakuskien työkaluksi, vaan erityisesti harrastajien apuvälineeksi. Sitä voi käyttää useimmissa jousitetuissa pyörissä ja laitteen keräämän ja käsittelemän datan tarjoamat säätövaihtoehdot ovat kuskikohtaisesti räätälöity, aivan aloittelijasta kilpatasolle asti.

Ennen ensimmäistä koeajolenkkiämme oli edessä laitteen käytön työläin vaihe. Puhelinsovellukseen täytettiin paljon esitietoja pyörästä, jousituksesta, renkaista kuskista ja ajotavoista. Pohjatieto on tärkeää, koska siihen perustuen ShockWiz laskee optimaalisia säätöarvoja. Tietojen täyttämisen ja tallennuksen jälkeen käyttö on helppoa. Laite aktivoidaan ajamaan lähtiessä, se tekee työtään taustalla ja säätömuutosten vaikutuksia voi tarkastella puhelimesta. Laite tarjoilee optimaalisia säätöarvoja valittujen puitteiden mukaisesti.

Palaamme ShockWiz koeajoon myöhemmin lisätulosten valossa.

Shockwiz toimii siten, että pyörään kiinnitettävä anturi lähettää dataa puhelinsovellukseen. Puhelinta ei tarvitse kantaa mukana lenkillä vaan datan voi purkaa anturista puhelimeen myöhemmin.
Erilaisia säätöehdotuksia voi valita myös vaihtamalla omaa ajotyyliä sovelluksen painikkeilla. Leppoisa retkeily tai aggressiivinen kisatyyli antaa eri säätöarvoja. ShockWiz antaa tarkkoja ehdotuksia iskaripaineen, painuman, jousijäykkyyden, sekä sisään- ja paluuvaimennusten säätöön.